September 2016
Commission
Educational, Masterplan, Cultural
15000 m²
Konur Construction
Hasan Sıtkı Gümüşsoy, Ozan Özdilek
Erhan Vural, Osman Mürsel Ural, Gökhan Kodalak, Ece Sıla Bora, Ayça Yontarım Turgay
İstanbul, Turkey
Built
How do we achieve the architecturalization of the perimeter?
Demand: A new campus for different educational programs.
TR/
Çekmeköy Lisesi projesi çevrenin mimarileşmesi konseptine dayanıyor. Çevrenin mimarileşmesi, çevrenin ayırıcı temel işlevinin ötesine geçerek kendi mimari cisimleşmesini geliştirmesi anlamına gelmektedir. Geleneksel okul tipolojisi yerine, kapalı bir açık alan içerisinde farklılaşmamış bir blok olarak Çekmeköy Lisesi projesi, çevresini mimari hale getirerek, bu çevre bedenin farklı kısımlarını parçalayıp genişleterek eğitim alanları ve iç avlular için farklı yaşam tarzları üretir, düzenli öğretim tekniklerini ve
açık kaynaklı eğitim girişimlerini bir araya getiren hibrit bir eğitim modeli geliştirir.
EN/
Çekmeköy High School project is based on the concept of a perimeter becoming architectural. Becoming-architectural of a perimeter means that the perimeter moves beyond its basic function as a separator, and develops its own architectural embodiment. Instead of a conventional school typology, an undifferentiated block within a gated open field; Çekmeköy High School project is designed by rendering its perimeters architectural, by breaking down and extending different parts of this peripheral body to generate different modalities of life for educational zones and inner courtyards, and by developing a hybrid educational model that brings together regular instruction techniques and open-source education initiatives.